@article { author = {Mohammadi, Amir Mahdi and Tabasi Lotfabadi, Vahideh}, title = {The Impact of Knowledge Creation Process on Organizational Innovation in Mashhad Hospitals: The Mediating Role of Organizational Learning}, journal = {Journal of Mashhad Medical Council}, volume = {20}, number = {2}, pages = {54-57}, year = {2016}, publisher = {Mashhad Medical Council}, issn = {2383-1669}, eissn = {2383-1200}, doi = {10.22038/jmmc.2016.8198}, abstract = {Background: Delivering healthcare to patients is a very complex endeavor that is highly dependent on information. Healthcare organizations need to gather and analyze data and transform it into information and knowledge to make useful decisions. Furthermore, the hospital is one of the most interactive working environments and includes interaction between nurses and patients, nurses and doctors, and doctors and patients. All these interactions can lead to human learning and experimentation. Knowledge management and organizational learning play an important role in organizational innovation, so that innovation based on knowledge and organizational learning is evident. This study was performed to investigate the effect of knowledge creation process on organizational innovation in Mashhad hospitals by the mediating role of organizational learning. Methods: In this cross-sectional descriptive analytical study in 2016, the data gathering method was library-fieldwork. Statistical population of this study was the staff of five Mashhad hospitals (two public hospitals and three private hospitals) which include practitioners and nurses in various sections of hospitals. To determine the sample in this study, the stratified random sampling was used and the sample size based on Cochran's formula was 113. Data analysis was performed with Smart PLS and for statistical analysis, structural equation modeling and T-value test were used. Results: 50.4% of respondents were men. In terms of education, most participants (57 people) had graduate level. Most people (42.5%) had more than 15 year work experience. The results indicated that knowledge creation process had a structural and significant positive impact on organizational innovation at 95% confidence level (0.361) and an indirect impact on organizational innovation through organizational learning capability at 99% confidence level (0.399). Furthermore, that knowledge creation process had a structural and significant positive effect on organizational learning at 99% confidence level (0.732) and organizational learning had a structural and significant positive impact on organizational innovation at 99% confidence level (0.546). Conclusion: Regarding to the research results, it is expected that organizations can develop the innovation and knowledge creation process by the help of the development of social networks, work teams and knowledge creation process.}, keywords = {Hospitals,Knowledge Creation,Mashhad,Organizational Innovation,Organizational Learning}, title_fa = {بررسی تأثیر فرآیند خلق دانش بر نوآوری سازمانی در بیمارستان‌های شهر مشهد با میانجی‌گری قابلیت یادگیری سازمانی}, abstract_fa = {پیشینه:ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران یک تلاش پیچیده است که به طور فزاینده‌ای به دانش و اطلاعات وابسته است، سازمان‌های بهداشتی و درمانی نیازمند جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها و تبدیل آن‌ها به اطلاعات و دانش در جهت تصمیم‌گیری مفید می‌باشند. همچنین، محیط بیمارستانی یکی از پر تعامل‌ترین محیط‌های کاری است و شامل تعاملات بین پرستاران و بیماران، پرستاران و پزشکان، پزشکان و بیماران می‌باشد.  همه این تعاملات می‌تواند موجب یادگیری و تجربه‌اندوزی نیروی انسانی شود. مدیریت دانش و یادگیری سازمانی هر دو نقش مهمی در نوآوری سازمانی ایفا می‌کنند، به گونه‌ای که نوآوری بر پایه دانش و یادگیری سازمانی به منصه ظهور می‌رسد. هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر فرآیند خلق دانش بر نوآوری سازمانی در بیمارستان‌های مشهد با میانجی‌گری یادگیری سازمانی انجام شد. روش ها:  در این مطالعه توصیفی-تحلیلی که به صورت مقطعی در سال 1395 انجام شد،روش گردآوری داده‌ها، کتابخانه‌ای- میدانی بود. جامعه آماری این تحقیق کارکنان استخدامی پنج بیمارستان مشهد ( دو بیمارستان دولتی و سه بیمارستان خصوصی) شامل پزشکان و پرستاران در بخش های مختلف بیمارستان بود. برای تعیین نمونه در این مطالعه، از نمونه‌گیری تصادفی- طبقه‌ای استفاده شد و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 113 مورد به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم افزار Smart PLS انجام شد و برای تجزیه و تحلیل آماری از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری و آزمون T-value استفاده شد. نتایج: 4/50 % پاسخ دهندگان مرد بودند. از لحاظ میزان تحصیلات بیشتر شرکت‌کنندگان فوق لیسانس و بالاتر (57 نفر) بودند. سابقه کار اکثر افراد بیش از 15 سال (42/5%) بود. یافته‌های تحقیق نشان داد که فرآیند خلق دانش با اطمینان 95 % به میزان 0/361 برنوآوری سازمانی تأثیر ساختاری مثبت و معناداری دارد و  تأثیری غیرمستقیم با اطمینان 99 % به میزان 0/399 بر نوآوری سازمانی از طریق قابلیت یادگیری سازمانی دارد. همچنین، فرآیند خلق دانش با اطمینان 99 % به میزان0/732 بر یادگیری سازمانی تأثیر ساختاری مثبت و معناداری دارد و یادگیری سازمانیبا اطمینان 99 % به میزان0/546 بر نوآوری سازمانیتأثیر ساختاری مثبت و معناداری دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق انتظار می‌رود سازمان‌ها بتوانند با بهره‌گیری از توسعه فرآیند دانش‌آفرینی، توسعه تیم‌های کاری و گسترش شبکه‌های اجتماعی، روند نوآوری و دانش‌آفرینی را توسعه دهد.}, keywords_fa = {خلق دانش,نوآوری سازمانی,یادگیری سازمانی,بیمارستان‌ها}, url = {https://jmmc.mums.ac.ir/article_8198.html}, eprint = {https://jmmc.mums.ac.ir/article_8198_5ae8ba8d69fc536b0aed684a97fd704a.pdf} }