ORIGINAL_ARTICLE
مجله سازمان نظام پزشکی مشهد؛ محور فرهنگی حمایت از جامعه پزشکی
https://jmmc.mums.ac.ir/article_1801_617c562a899e89c8641474db32701e55.pdf
2013-08-23
1
1
10.22038/jmmc.2013.1801
رضا
افشاری
afsharir@mums.ac.ir
1
مرکز تحقیقات اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و بررسی معضلات جامعه پزشکی در ایران: راهبرد علمی-پژوهشی مجله سازمان نظام پزشکی مشهد
پیشزمینه: انتشار مشکلات و تنگناهای صنف پزشکی یکی از مواردی است که در حوزه حرفه ای پزشکی در ایران کمتر مورد توجه واقع شده است. هدف از این مطالعه، ارائه دیدگاه صاحبنظران در مورد قالب مجله، محتوا و کیفیت مقالاتی است که لازم است در مجله سازمان نظام پزشکی مشهد انتشار یابند. روشها: این مطالعه توصیفی کیفی در سال 1392 و در طی یک جلسه به صورت گروه هدف (Focus group) انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اعضای سازمان نظام پزشکی مشهد بودند. افراد دیدگاههای خود را به صورت سخنرانی و همچنین نوشتاری (در پرسشنامههای از پیش طراحی شده) ارائه کردند. یافتهها: در مجموع نظرات 45 نفر از صاحب نظران جمع آوری گردید. 85% شرکت کنندگان مرد با متوسط (انحراف معیار) سنی(7) 49 سال بودند. 76% شرکتکنندگان از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند. شرکتکنندگان نظرات خود را در دو حوزه (1) ساختار مجله و (2) محتوای مجله بیان نمودند. برای بهبود ساختار مجله، اصلاح ساختار فیزیکی مجله (با استفاده ازگروه تحریریه قوی و متخصص، کاهش هزینههای چاپ، الکترونیک شدن مجله از طریق تارنمای سازمان) (22%)، نظرسنجی از تمام اعضای سازمان برای انتخاب سرفصلهای مجله (22%)، و تداوم انتشار مطالب علمی- ترویجی در مجله(22%) بیشترین پیشنهادها را به خود اختصاص دادند. بیشترین موضوعات پیشنهادشده برای محتوای مطالب مجله به ترتیب شامل آموزش مسائل قانونی- حقوقی و کیفری در پزشکی (60%)، ارائه مطالب علمی و آموزشی و کاربردی در پزشکی (56%)، آموزش اخلاق پزشکی (31%) بودند. نتیجهگیری: جامعه پزشکی به علت گرفتاری و مشغله زیاد کمتر فرصت مطالعه در مورد مسائل مرتبط با حرفه خود اعم از مسائل قانونی، حقوقی و کیفری دارند. همچنین ممکن است به علت فاصله گرفتن از محیط دانشگاهی کمتر امکان آشنایی با تغییرات به روز علم پزشکی داشته باشند. مجله سازمان نظام پزشکی مشهد میبایست با به کار بستن نظرات همکاران و استادان به عنوان یک سکوی آموزشی عمل کند. به علاوه لازم است با رویکردی پژوهشی به مسائل صنفی و معضلات جامعه پزشکی بپردازد.
https://jmmc.mums.ac.ir/article_1819_2132d803f2e21717e9e685968bf08af9.pdf
2013-08-23
2
5
10.22038/jmmc.2013.1819
جامعه پزشکی
مجله علمی پژوهشی
سازمان نظام پزشکی
رضا
افشاری
afsharir@mums.ac.ir
1
مرکز تحقیقات اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
عبدالله
بهرامی
2
بخش داخلی، بیمارستان امام رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ایران
AUTHOR
آرش
بیرقی طوسی
3
بخش جراحی، بیمارستان امام رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
هادی
بیژننژاد
4
سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
مسعود
پزشکی راد
5
بخش رادیولوژی، بیمارستان امام رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
سید محمد جواد
پریزاده
6
گروه پزشکی اجتماعی و بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
آرش
پیوندی-یزدی
7
بخش بیهوشی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
علی
تقیزاده
8
بخش رادیوتراپی و انکولوژی، بیمارستان امام رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. مرکز تحقیقات جراحی سرطان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
علی
تقیپور
9
گروه پزشکی خانواده، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
کامیار
توکلی طبسی
10
بخش اورولوژی، بیمارستان امام رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
احسان
تقیان
11
گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران
AUTHOR
نفیسه
ثقفی
12
بخش زنان و مامایی، بیمارستان قائم (عج)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
لیدا
جراحی
13
مرکز تحقیقات اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
غلامرضا
خادمی
14
بخش اطفال، بیمارستان دکتر شیخ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
حمید
خسروجردی
15
مرکز تحقیقات اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
غلامحسن
خدایی
khodaeigh@mums.ac.ir
16
مشاور معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. مدیر مسئول فصلنامه کشوری بهورز، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
عبدالعلی
خوارزمی
17
بخش اطفال، بیمارستان قائم (عج)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
بیتا
دادپور
18
مرکز تحقیقات اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
محمدرضا
دارابی
19
بخش اورولوژی، بیمارستان امام رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
یاسمین
داوودی
davoudiy@mums.ac.ir
20
بخش رادیولوژی، بیمارستان امام رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
محمد تقی
رجبی مشهدی
21
بخش جراحی، بیمارستان قائم(عج)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
علیرضا
ریاحی
22
سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
جواد
سرآبادانی
23
بخش بیماریهای دهان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
عباس
شجاعی
24
سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
سید علی اکبر
شمسیان
25
جهاد دانشگاهی مشهد، مشهد، ایران. سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
عصمت
شهیدی نوغابی
26
سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
علی
صمدی
27
مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی 115، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
هدی
عزیزی
28
مرکز تحقیقات اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
عباس
عظیمی
29
دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
مهدی
فرزادنیا
30
بخش آسیب شناسی، بیمارستان امام رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
محمود
فرهودی
31
بخش داخلی، بیمارستان امام رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ایران
AUTHOR
محمد مهدی
قاسمی
32
مرکز تحقیقات گوش، گلو، بینی، جراحی سر و گردن و علوم وابسته، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
علیرضا
قاسمی
33
مرکز تحقیقات اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
کیارش
قزوینی
34
مرکز تحقیقات مقاومتهای میکروبی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
محمود
محمودی
35
مرکز تحقیقات ایمونولوژی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
غلامعلی
معموری
36
بخش اطفال، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
سید مصطفی
منزوی
37
مرکز تحقیقات اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
حسن
منفرد
38
مدیریت پشتیبانی، معاونت توسعه مدیریت و منابع، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
مصطفی
مهرابی بهار
39
بخش جراحی، بیمارستان امام رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
غلامحسین
نوفرستی
40
بیمارستان امید، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
ناصر
وحدتی مشهدیان
41
گروه فارماکودینامی و سمشناسی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
علی اصغر
یارمحمدی
yarmohamadiaa@mums.ac.ir
42
بخش اورولوژی، بیمارستان قائم (عج)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
محمدجواد
یزدانپناه
43
بخش پوست، بیمارستان قائم (عج)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
مسعود
یوسفی
44
گروه میکروب شناسی و ویروس شناسی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه بین رضایت شغلی و سطوح فرسودگی شغلی در کارکنان درمانی شاغل در بیمارستانهای شهر مشهد
پیشزمینه: نیروی انسانی در محیط کار با معضل فشار روانی ناشی از عوامل سازمانی رو به رو است که بر رضایت شغلی وی تأثیر دارد. این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین رضایت شغلی و سطوح فرسودگی شغلی در پرسنل درمانی بیمارستانهای مشهد صورت گرفت. روشها: در یک مطالعه توصیفی-تحلیلی، 660 نفر از پرسنل شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد که به روش طبقهای، خوشهای و در مرحله آخر به صورت تصادفی ساده انتخاب شده بودند، ابزار پژوهش را که شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامههای رضایت شغلی و فرسودگی شغلی مازلاک (MBI) بود را تکمیل نمودند. آنالیز دادهها توسط نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها: در رابطه با ابعاد سهگانه فرسودگی شغلی؛ 38.6% کارکنان سطوح کم خستگی هیجانی، 58% سطوح کم مسخ شخصیت و 62.9% سطوح کم فراوانی کفایت شخصی را گزارش کردند. 42.1% کارکنان رضایت شغلی کم، 54.8% رضایت متوسط و 3 درصد نیز رضایت شغلی بالایی داشتند. ارتباط معکوس و معنیداری بین احساس خستگی هیجانی و مسخ شخصیت با رضایت شغلی وجود داشت، به طوری که کارکنانی که رضایت شغلی بیشتری داشتند، خستگی هیجانی و مسخ شخصیت کمتری را گزارش کردند (P<0.05). کفایت شخصی بالا در کارکنانی گزارش شد که از شغلشان رضایت نسبی داشتند (P<0.05). نتیجهگیری: رضایت شغلی در پرسنل بیمارستانها در حد متوسط و میزان کلی فرسودگی شغلی در بعد خستگی هیجانی و مسخ شخصیت پایین بود اما در بعد کفایت شخصی نیز پایین گزارش شد (عامل خطر). افزایش رضایت شغلی در کارکنان منجر به کاهش خستگی هیجانی و مسخ شخصیت میشود.
https://jmmc.mums.ac.ir/article_1825_2a721f7af54ea123713a23c6f31bee16.pdf
2013-08-23
6
9
10.22038/jmmc.2013.1825
کارکنان درمانی
رضایت شغلی
فرسودگی شغلی مازلاک
معصومه
سعیدی
ma.saeidi@yahoo.com
1
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
علی
طلایی
2
مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
اکبر
درخشان
3
مرکز تحقیقات چشم پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
AUTHOR
غلامحسن
خدایی
khodaeigh@mums.ac.ir
4
مشاور معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. مدیر مسئول فصلنامه کشوری بهورز، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه درآمد پزشکان عمومی در نقاط مختلف جهان
پیشزمینه: پزشکان نقشی کلیدی در کارآمدی سیستم درمان در هر کشوری دارند. ایجاد شرایط مناسب شغلی برای آنها از جمله سیستم پرداخت مناسب منجر به افزایش کیفیت خدمات پزشکی میشود. هدف از این مطالعه مقایسه سیستم پرداخت مالی و درآمد پزشکان عمومی در ایران با دیگر کشورها است. روشها: در این مطالعه توصیفی میزان درآمد پزشکان عمومی در ایران و 16 کشور دیگر با میزان درآمد سرانه در آن کشورها مقایسه شده است. دادههای مربوط به میزان درآمد پزشکان از مقالات و تارنماهای معتبر استخراج شد. مبنای درآمد پزشکان عمومی در ایران، دستورعمل پزشک خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری نسخه 02 و دستورعمل اجرای برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی نسخه 13 بود. میزان درآمد سرانه در هر کشور نیز با استفاده از معیار برابری قدرت خرید (PPP per capita) بر اساس آمار صندوق بینالمللی پول در نظر گرفته شد. یافتهها: درآمد سالانه پزشکان عمومی در کشورهای امریکا (98000$)، کانادا (92246$)، استرالیا (80532$) و ژاپن (71688$) بیشترین و در کشورهای رومانی (4444$)، چین (5675$)، هندوستان (8180$) و ایران (12160$) کمترین بوده است. با در نظر گرفتن نسبت درآمد سالانه پزشکان عمومی به درآمد سرانه، پزشکان در ژاپن (236%)، کانادا (224%)، هندوستان (211%) و امریکا (195%) بالاترین و در رومانی (47%)، جمهوری چک (69%)، چین (75%) و کویت (96%) کمترین نسبت درآمدی به درآمد سرانه را دارا بودند. در این زمینه، با اینکه پزشکان عمومی در کشور هندوستان یکی از کمترین درآمدها را نسبت به سایر کشورها دارا هستند اما بر اساس نسبت درآمدشان به درآمد سرانه عموم جامعه جزو بالاترین کشورها بودند. نتیجهگیری: درآمدهای غیرمنطقی پایین در پزشکی منجر به کاهش رضایت شغلی پزشکان، ساعات کار طولانی، افزایش احتمال خطا و حتی کسب درآمدهای غیرقانونی نظیر زیرمیزی و به تبع آن کاهش کیفیت خدمات بهداشتی-درمانی ارائهشده به بیماران میشود. درآمدهای افزوده و غیرقانونی در کشورهای با درآمد بالاتر در حد ناچیز و کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران بالاتر بوده است. یک نظام پرداخت منطقی و انعطافپذیر با توجه به شرایط روز، به احقاق حقوق پزشکان در ایران کمک کرده و به تبع آن منجر به افزایش کیفیت خدمات بهداشتی درمانی میشود.
https://jmmc.mums.ac.ir/article_1827_c2a71ea3d8cc56613958fd13695ccbf0.pdf
2013-08-23
10
13
10.22038/jmmc.2013.1827
درآمد
پزشکان عمومی
نظام پرداخت پزشکی
امیر رضا
لیاقت
1
مرکز تحقیقات اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
افسانه
مالکی
2
سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
سید مصطفی
منزوی
3
مرکز تحقیقات اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
غلامعلی
زارع بیدکی
zaregh@mums.ac.ir
4
مرکز سمشناسی پزشکی، بیمارستان امامرضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی شکایات ارجاعشده به دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد
پیشزمینه: با پیشرفت علم پزشکی و بهبود سطح خدمات در ایران، میزان آگاهی عموم جامعه از حقوق خود در محیطهای درمانی نیز افزایش یافته است. سالانه تعداد قابل توجهی از شکایات به دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی ارائه میشود و هدف از این مطالعه بررسی شکایات واصله به این نهاد میباشد. روشها: این مطالعه توصیفی بر روی 334 پرونده شکایات ارائه شده به دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد در سال 1390 انجام شد. داده ها در چک لیست طراحی شده ثبت گردیدند. دادههای جمعآوریشده شامل جنس شاکی، موضوع شکایت، نسبت شاکی با بیمار، جنس متشاکی (متشاکیان)، تخصص و رشته متشاکیان، نتیجه بررسی کارشناسی، رأی هیأت های بدوی و تجدید نظر بودند. یافتهها: در مجموع، (85%) 285 پروندهای که اطلاعات کامل داشتند و به مرحله اعلام رأی رسیده بودند، وارد مطالعه شدند. در میان شاکیان 69% مرد، 25% زن، 4% سازمان نظام پزشکی مشهد و 2% دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند. بر اساس رشته و تخصص، بیشترین شکایات مطرح شده به ترتیب مربوط به متخصصان زنان (16%)، دندانپزشکان (15%)، پزشکان عمومی (13%) و متخصصان ارتوپدی (12%) بوده است. بر اساس بررسی هیأت کارشناسی؛ 65% از متشاکیان حکم برائت و 30% قصور دریافت کردند و در 5% موارد پرونده بایگانی شد یا شاکی رضایت داد. در میان قصورهای احرازشده، بیشترین فراوانی مربوط به پزشکان عمومی (21%)، دندانپزشکان (21%) و در وهله بعد متخصصان زنان (9%)، ارتوپدی (8%) و گوش، گلو و بینی (6%) بود. نتیجهگیری: شکایات از جامعه پزشکی مسئلهای مهم و نیازمند توجه ویژه است. پزشکان میبایست به مشکلات بیماران و تعهدات حرفهایشان در مورد آنان دقت کافی داشته باشند. همچنین باید اطلاعات خود را در مورد مسائل حقوقی و کیفری حرفه خود افزایش دهند تا از تعداد این شکایات و امکان محکوم شدن کاسته شود.
https://jmmc.mums.ac.ir/article_1829_e57eeb970716b1a8ab1038abcc84c591.pdf
2013-08-23
14
16
10.22038/jmmc.2013.1829
شکایت
قصور
سازمان نظام پزشکی
مهدی
درخشان
dmahdi41@yahoo.com
1
معاونت انتظامی، سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
هاشم
زمان زاده
2
معاونت انتظامی، سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
محمد
اسدی
3
معاونت انتظامی، سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
الگوی استفاده اعضا از خدمات رفاهی ارائهشده توسط سازمان نظام پزشکی مشهد
پیشزمینه: سازمان نظام پزشکی همانند سایر سازمانهای صنفی به ارائه خدمات رفاهی برای اعضای خود میپردازد. هدف از مطالعه حاضر بررسی الگوی علاقه و استفاده اعضای سازمان نظام پزشکی مشهد از خدمات رفاهی ارائهشده میباشد. روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی با جمعآوری و بررسی دادههای موجود در باشگاه رفاهی سازمان نظام پزشکی مشهد در سال 1391 انجام شد. دادههای جمعآوریشده شامل جنس استفادهکنندگان و نوع خدمات ارائهشده بود. دادهها در نرمافزار Excel مورد آنالیز قرار گرفتند. یافتهها: در مجموع، در سال 1391، 38194 نفر-خدمات از باشگاه رفاهی سازمان نظام پزشکی مشهد استفاده شد. در میان خدمات ارائهشده، فستفود و کافیشاپ (28%)، آشپزخانه و رستوران (20%)، هایپرمارکت (14%)، پوشاک (13%)، استخر و باشگاه ورزشی (3%) بیشترین خدمات استفادهشده توسط اعضای جامعه پزشکی بود. همچنین علاقه کمتری به استفاده از خدمات اینترنت (0.3%)، وسایل رایانهای، صوتی و تصویری (0.3%)، دکوراسیون داخلی (0.3%)، لوازم اسپرت خودرو (0.04%)، لوازم و آلات موسیقی (0.02%) در میان جامعه پزشکی وجود داشت. نسبت استفاده اعضای آقا از خدمات رفاهی با بانوان متفاوت بود به طوری که آقایان به نسبت بیشتری از لوازم اسپرت خودرو (نسبت مرد به زن: 446%)، هایپرمارکت (251%) و خدمات اینترنت (207%) و بانوان از مزون عروس (0%)، دکوراسیون داخلی (21%) و لوازم آرایشی- بهداشتی (21%) استفاده نمودند. نتیجهگیری: در این مطالعه مشخص شد، در میان خدمات رفاهی ارائهشده توسط باشگاه رفاهی سازمان نظام پزشکی مشهد علاقه اعضا بیشتر به استفاده از مراکز خدمات پذیرایی-غذایی و خرید ارازق عمومی بوده است. جهتگیری باشگاه رفاهی سازمان نظام پزشکی میبایست علاوه بر شناسایی فروشگاهها، مراکز خدماتی و رفاهی مناسب و با کیفیت، به سمت اطلاعرسانی گستردهتر، نظرسنجی و شناسایی علائق اعضا باشد. .
https://jmmc.mums.ac.ir/article_1830_79a9cf3b3783c263e64135e4776ee073.pdf
2013-08-23
17
19
10.22038/jmmc.2013.1830
خدمات
رفاهی
سازمان نظام پزشکی
حمید
جانبی عنایت
1
امور رفاهی سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
حسین
ظهور
2
امور رفاهی سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
سید احمد
حیدری یزدی
3
مرکز تحقیقات اعتیاد، بیمارستان امام رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
محمدرضا
افخمی
afkhami_42@yahoo.com
4
معاونت پشتیبانی سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی برنامههای حضوری برگزار شده توسط مرکز آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 91-1390
پیشزمینه: آموزش مداوم پزشکی کلیه برنامههای آموزشی پس از فارغ التحصیلی را شامل میشود که در جهت حفظ مهارتهای کسب شده و ارتقای کیفی و کمی و آموختن مطالب و مهارتهای جدید علمی طراحی و اجرا میشود. هدف از مطالعه حاضر بررسی برنامههای آموزشی حضوری برگزارشده توسط اداره آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود. روشها: این مطالعه توصیفی-مقطعی بر روی برنامههای آموزش مداوم ارائه شده در سالهای 1390 و 1391 انجام شد. دادههای جمعآوریشده شامل نوع برنامه، سال برگزاری، گروه هدف و تعداد شرکتکنندگان بود. در این مطالعه تنها اطلاعات گروههایی که در اکثر برنامهها گروه هدف بودند، مورد آنالیز قرار گرفت. یافتهها: در مجموع 597 برنامه آموزش مداوم شامل 87 برنامه مدون، 36 سمینار، 107 کارگاه، 105کنفرانس، 243 کنفرانس ادواری، 9 دوره کوتاهمدت حرفهای و 10 همایش در سال 1390 و 671 برنامه آموزش مداوم شامل 100 برنامه مدون، 28 سمینار، 90 کارگاه، 151 کنفرانس، 282 کنفرانس ادواری، 10 دوره کوتاهمدت حرفهای و 10 همایش در سال 1391 برگزار شد. در اکثر برنامههای برگزار شده؛ پزشکان عمومی، متخصصان بیماریهای داخلی، متخصصان زنان و زایمان، متخصصان خون و سرطان، متخصصان جراحی عمومی و پرستاران گروه هدف را تشکیل میدادند. با در نظر گرفتن نسبت تعداد شرکتکنندگان بر تعداد برنامههای تعیینشده برای یک گروه هدف، پرستاران، پزشکان عمومی، داروسازان، دندانپزشکان و ماماها با بیشترین نسبت در برنامهها شرکت کرده بودند. در حالی که متخصصان جراحی قفسه صدری، خون و سرطان، و پرتودرمانی کمترین نسبت شرکت در برنامه ها را دارا بودند. نتیجهگیری: برگزاری برنامههای آموزش مداوم علاوه بر برنامهریزی دقیق، اجرای زمانبندی شده و محاسبه امتیاز متناسب برای هر گروه؛ نیاز به تعیین دقیق و متناسب گروههای هدف و اطلاع رسانی به موقع دارد. اصلاح تعاریف گروههای هدف، هدفگذاری بر اطلاعرسانی سریع به تخصصهای مختلف و حرکت به سمت آموزش مجازی باید از اهداف اداره آموزش مداوم باشد.
https://jmmc.mums.ac.ir/article_1832_a4f4a91846f90012169ff0c7ca6a1cab.pdf
2013-08-23
20
22
10.22038/jmmc.2013.1832
آموزش
پزشکی
مداوم
محمد جواد
دهقان نیری
dehghanmj@mums.ac.ir
1
مرکز آموزش مداوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
سارا
پرورش
2
مرکز آموزش مداوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی واگذاری ارائه خدمات دارویی به بخش خصوصی در مراکز مجری برنامه پزشک خانواده استان خراسان رضوی: رویکردی بر سیاستگذاری مبتنی بر شواهد
پیشزمینه: طی چند سال اخیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در جهت منطقی کردن اندازه دولت، تقویت نظام پاسخگویی و کارآمد نمودن عرضه خدمات سلامت، استراتژی برونسپاری تأمین منابع را در دستور کار خود قرار داده است. این مطالعه با هدف بررسی کارآیی و اثربخشی واگذاری ارائه خدمات دارویی مراکز بهداشتی درمانی مجری برنامه پزشک خانواده به بخش خصوصی با رویکرد سیاستگذاری مبتنی بر شواهد به انجام رسیده است. روشها: در این مطالعه، توصیفی- تحلیلی داروخانه های واگذار شده به بخش خصوصی در 7 شهرستان استان خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها از طریق مصاحبه نیمهساختارمند از مسئولان، بررسی اسناد مالی و مستندات واحد امور دارویی و مالی استخراج شد. روایی صوری و روایی محتوایی ابزار با استفاده از Expert panel و پایایی آن با روش Test-retest و آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت و آنالیز دادهها با آزمون های T و Wilcoxon انجام شد. یافتهها: با واگذاری ارائه خدمات دارویی سالیانه مبالغ بسیار زیادی در هزینه های پرسنلی صرفه جویی شد. درآمد دارویی پس از واگذاری حدود 2 برابر افزایش داشته است (P<0.001). میانگین تعداد نسخههای پیچیده شده حدود 48% افزایش نشان داد (P<0.01). میانگین رضایت مسئولان نیز افزایش قابل ملاحظهای داشت. نتیجهگیری: این مطالعه مشخص کرد که در کارآیی و اثربخشی ارائه خدمات دارویی بهبود حاصل شده است که نشاندهنده موفقیتآمیز بودن برونسپاری فعالیتهای دارویی به بخش غیردولتی بوده است.
https://jmmc.mums.ac.ir/article_1834_8484d627c940e13a99c80540e09e2a8b.pdf
2013-08-23
23
25
10.22038/jmmc.2013.1834
برونسپاری
داروخانه
کارآیی
اثربخشی
حسین
خوبان
khoobanh@mums.ac.ir
1
گروه توسعه شبکه و ارتقا سلامت، مرکز بهداشت استان خراسان رضوی، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
رضا
افتخاری گل
2
گروه توسعه شبکه و ارتقا سلامت، مرکز بهداشت استان خراسان رضوی، مشهد، ایران
AUTHOR
احسان موسی
فرخانی
3
واحد پزشک خانواده، مرکز بهداشت استان خراسان رضوی، مشهد، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل آرای ششمین دوره انتخابات هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد در سال 1391
پیشزمینه: سازمان نظام پزشکی بزرگترین و قدیمیترین سازمان غیردولتی در ایران میباشد. این مطالعه با هدف تحلیل آرای ششمین دوره انتخابات هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد در سال 1391 انجام شده است. روشها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی بر روی آرای شرکتکنندگان در انتخابات سازمان نظام پزشکی مشهد انجام شد. تحلیل آرا انحصاراً در آرای پزشکان انجام شد. دادههای جمعآوریشده شامل تعداد آرای مأخوذه، سن نامزد، جنس نامزد، سطح تحصیلی نامزد (عمومی یا متخصص)، عضویت در هیأت علمی دانشگاه و استخدام دولتی بودن در نرم افزار SPSS مورد آنالیز قرار گرفتند. یافتهها: در مجموع 2766 نفر شامل 1603 پزشک، 450 دندانپزشک، 224 داروساز، 98 دکترای علوم آزمایشگاهی، 301 کارشناسان پروانهدار و 90 ماما در رأیگیری شرکت کردند. نسبت شرکتکنندگان به کل تعداد اعضای سازمان نظام پزشکی مشهد 25% و در گروههای مختلف، در پزشکان 25%، دندانپزشکان 33%، داروسازان 25%، دکترای علوم آزمایشگاهی 62%، کارشناسان پروانهدار 47% و ماماها 4% بود. آنالیز دادههای مرتبط با آرای پزشکان نشان داد با درنظرگرفتن فاکتورهای مؤثر به صورت مستقل، همکاران با سن بالاتر، متخصص و عضو هیأت علمی بیشترین رأی را کسب کردند، اما جنسیت و استخدام دولتی بودن بیتأثیر بود. با در نظر گرفتن تأثیر متقابل مؤلفههای فوق با هم، تنها عضویت در هیأت علمی دانشگاه با آرای بیشتر مرتبط باقی ماند (P=0.001). نتیجهگیری: این نتایج نشان میدهد پزشکان برای حل معضلات صنفی خود بیش از هر چیز به اعضای هیأت علمی دانشگاه اعتماد دارند. میزان مشارکت در انتخابات نظام پزشکی مشهد تقریباً یک دوم انتخابات نظام پزشکی انگلستان است که رأیگیری به صورت پستی و فرستادن برگه رأی به نشانی اعضا انجام میشود. از آنجا که اکثر کارکنان نظام سلامت ممکن است در روز رأیگیری در کشیک، مطب، اتاق عمل و یا کارهای اجرایی گرفتار باشند، ارسال برگههای رأی برای آنها میتواند به افزایش مشارکت در انتخابات نظام پزشکی ایران منجر شود.
https://jmmc.mums.ac.ir/article_1835_249a00238587c50a64d8e4f6248740e8.pdf
2013-08-23
26
29
10.22038/jmmc.2013.1835
سازمان نظام پزشکی
انتخابات
رأی
رضا
افشاری
afsharir@mums.ac.ir
1
مرکز تحقیقات اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیگیری بالینی بیماران مبتلا به حوادث ایسکمیک قلبی پس از ترخیص
https://jmmc.mums.ac.ir/article_1838_c075e20fa82e7af28317196a79a802c2.pdf
2013-08-23
30
30
10.22038/jmmc.2013.1838
محمود
ابراهیمی
ebrahimi_cardiology@yahoo.com
1
گروه قلب، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
برخورد با درد شکم در کودکان
https://jmmc.mums.ac.ir/article_1839_f67ca51febedd4c1e4076608de51192c.pdf
2013-08-23
31
33
10.22038/jmmc.2013.1839
سید محمد مهدی
منزوی
monzavimm1@gmail.com
1
بیمارستان امام خمینی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، درگز، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نحوه برخورد با یک ضایعه پوستی رنگدانهدار که به تازگی پیدا شده است
https://jmmc.mums.ac.ir/article_1844_68885f582d554b582b77feef3094df1e.pdf
2013-08-23
34
36
10.22038/jmmc.2013.1844
محمد جواد
یزدانپناه
yazdanpanahmj@mums.ac.ir
1
گروه پوست، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عوارض گلوکوکورتیکوئیدها و اقدامات ساده برای شناسایی زودرس و پیشگیری از آنها
https://jmmc.mums.ac.ir/article_1845_5ab3b8c7cc649436adf2c63c09907853.pdf
2013-08-23
37
37
10.22038/jmmc.2013.1845
مریم
صاحباری
sahebarim@mums.ac.ir
1
مرکز تحقیقات بیماریهای روماتیسمی، بیمارستان قائم (عج)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اصول اولیه در بررسی سی تی اسکن مغز
https://jmmc.mums.ac.ir/article_1846_22b2c26f08565995354a570e4e69ba37.pdf
2013-08-23
38
39
10.22038/jmmc.1392.1846
یاسمین
داودی
davoudiy@mums.ac.ir
1
بخش رادیولوژی، بیمارستان امام رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
توصیه های تغذیهای مهم به بیماران مبتلا به سرطان در طول شیمیدرمانی
https://jmmc.mums.ac.ir/article_1847_58f9158f64173142ffd4d4c5d1e10b27.pdf
2013-08-23
40
41
10.22038/jmmc.2013.1847
علی
تقیزاده
taghizadeha@mums.ac.ir
1
بخش رادیوتراپی و انکولوژی، بیمارستان امام رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. مرکز تحقیقات جراحی سرطان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پزشکی که جان خود را در راه احیای بیمار از دست داد
https://jmmc.mums.ac.ir/article_1848_0e6faec63f6843028889a18eb356ec58.pdf
2013-08-23
42
42
10.22038/jmmc.2013.1848
دفتر
تحریریه
1
سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
یادگاری به جز "نام نیک" برایتان به جای نخواهم گذاشت
(یادمان استاد فقید دکتر منصور سیدحسینزاده اردبیلی)
https://jmmc.mums.ac.ir/article_1849_11f6e1adf976a8a6c03a8bb3e74ef251.pdf
2013-08-23
43
45
10.22038/jmmc.2013.1849
دفتر
تحریریه
1
سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سه پرده از زندگی یک پزشک عمومی زن متأهل
https://jmmc.mums.ac.ir/article_1850_2b7d1c52ed787fd64ba9105aa9a59d0a.pdf
2013-08-23
46
46
10.22038/jmmc.2013.1850
شاداب
ق.
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
در طبابت رمزها و رازهاست
https://jmmc.mums.ac.ir/article_1851_7cd12b8e63189278f2c68c52ee8ea81b.pdf
2013-08-23
47
47
10.22038/jmmc.2013.1851
رحمت
ملکی ابرده
1
دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
از سازمان نظام پزشکی مشهد چه استفادههایی می توان کرد؟
https://jmmc.mums.ac.ir/article_1852_d571618890c91c3570604eadf90943f5.pdf
2013-08-23
48
50
10.22038/jmmc.2013.1852
دفتر
تحریریه
1
سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اخبار
https://jmmc.mums.ac.ir/article_1853_90233c57d6e2974cec2fb1e49975d152.pdf
2013-08-23
51
52
10.22038/jmmc.2013.1853
دفتر
تحریریه
1
سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نامهها
https://jmmc.mums.ac.ir/article_1854_9290621136ee5dd7b1be54732e9f7263.pdf
2013-08-23
53
54
10.22038/jmmc.2013.1854
دفتر
تحریریه
1
سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR