unavailable
unavailable
پیشینه: بهبودکیفیت خدمات سلامت بدون توجه به مدیریت نظام مند خطاها و قصور های پزشکی و جلوگیری از بروز مجدد آنها امکان پذیر نخواهد بود. هدف این پژوهش بررسی توصیفی سوابق درج شده درسامانه سوابق پرونده های درمان مطرح شده در جلسات کمیسیون ماده 11 در واحد تعزیرات معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تفکیک نوع تخلف طی سال های 1386 تا 1394 بود. روش ها: مطالعه حاضر به صورت مقطعی و گذشته نگر انجام شد. ابتدا بررسی سوابق کاغذی بایگانی های موجود واحد تعزیرات از سال 1386 صورت گرفت. سپس اطلاعات مدارک موجود به صورت طبقه بندی شده در سامانه ثبت کمیسیون ماده 11، وارد شد. تخلفات بررسی شده در کمیسیون ماده 11 شامل دریافت وجه خارج از تعرفه، ایجاد مؤسسه پزشکی غیر مجاز، به کار گیری فرد فاقد صلاحیت، ارائه خدمات بدون مجوز،عدم تمدید پروانه، مداخله در امر درمان، تقلب در کالا، تعطیلی غیر مجاز و عدم حضور پزشک بود. داده های جمع آوری شده در نرم افزار Microsoft Excel نسخه 2013 مورد آنالیز قرار گرفتند. یافته ها: بررسی تخلفات مطرح شده در کمیسیون ماده 11 در نه سال (1386-1394) در مجموع شامل 514 تخلف بود. بیشترین تعداد تخلفات در همه سالها مرتبط با دریافت وجه خارج از تعرفه بوده است. بیشترین تعداد تخلفات در سال 1389(88 مورد) و کمترین آن در سال 1393 (25 مورد) بود. بررسی آمار 9 ساله کمیسیون ماده 11 نشان می دهد که بیشترین میزان تخلفات از دریافت وجه خارج از تعرفه و ارائه خدمات بدون مجوز (274 و 70؛ به ترتیب) بود. نتیجه گیری: اصلاح آئین نامه ها و تعیین حدود مجاز فعالیت پزشکان هر رشته پس از اجرای طرح تحول سلامت نقش مهمی در کاهش جرائم تعزیراتی از جمله ارائه خدمات غیر مجاز و اخذ وجه خارج از تعرفه داشته است.
پیشینه:ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران یک تلاش پیچیده است که به طور فزایندهای به دانش و اطلاعات وابسته است، سازمانهای بهداشتی و درمانی نیازمند جمعآوری و تحلیل دادهها و تبدیل آنها به اطلاعات و دانش در جهت تصمیمگیری مفید میباشند. همچنین، محیط بیمارستانی یکی از پر تعاملترین محیطهای کاری است و شامل تعاملات بین پرستاران و بیماران، پرستاران و پزشکان، پزشکان و بیماران میباشد. همه این تعاملات میتواند موجب یادگیری و تجربهاندوزی نیروی انسانی شود. مدیریت دانش و یادگیری سازمانی هر دو نقش مهمی در نوآوری سازمانی ایفا میکنند، به گونهای که نوآوری بر پایه دانش و یادگیری سازمانی به منصه ظهور میرسد. هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر فرآیند خلق دانش بر نوآوری سازمانی در بیمارستانهای مشهد با میانجیگری یادگیری سازمانی انجام شد. روش ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی که به صورت مقطعی در سال 1395 انجام شد،روش گردآوری دادهها، کتابخانهای- میدانی بود. جامعه آماری این تحقیق کارکنان استخدامی پنج بیمارستان مشهد ( دو بیمارستان دولتی و سه بیمارستان خصوصی) شامل پزشکان و پرستاران در بخش های مختلف بیمارستان بود. برای تعیین نمونه در این مطالعه، از نمونهگیری تصادفی- طبقهای استفاده شد و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 113 مورد به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزار Smart PLS انجام شد و برای تجزیه و تحلیل آماری از روش مدلیابی معادلات ساختاری و آزمون T-value استفاده شد. نتایج: 4/50 % پاسخ دهندگان مرد بودند. از لحاظ میزان تحصیلات بیشتر شرکتکنندگان فوق لیسانس و بالاتر (57 نفر) بودند. سابقه کار اکثر افراد بیش از 15 سال (42/5%) بود. یافتههای تحقیق نشان داد که فرآیند خلق دانش با اطمینان 95 % به میزان 0/361 برنوآوری سازمانی تأثیر ساختاری مثبت و معناداری دارد و تأثیری غیرمستقیم با اطمینان 99 % به میزان 0/399 بر نوآوری سازمانی از طریق قابلیت یادگیری سازمانی دارد. همچنین، فرآیند خلق دانش با اطمینان 99 % به میزان0/732 بر یادگیری سازمانی تأثیر ساختاری مثبت و معناداری دارد و یادگیری سازمانیبا اطمینان 99 % به میزان0/546 بر نوآوری سازمانیتأثیر ساختاری مثبت و معناداری دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق انتظار میرود سازمانها بتوانند با بهرهگیری از توسعه فرآیند دانشآفرینی، توسعه تیمهای کاری و گسترش شبکههای اجتماعی، روند نوآوری و دانشآفرینی را توسعه دهد.
پیشینه: یکی از مهم ترین مشکلات حرفهای پزشکان مسأله نارضایتی و شکایت بیماران به مراجع قضایی و تبعات آن در زندگی شخصی و حرفه ای آنان است. علیرغم تلاش پزشکان و کادر پزشکی در ارائه خدمت به بیماران و نیز تقدس خاص این رشته، روز به روز بر میزان شکایتها افزوده میشود. پیشرفتهای رشته زنان و زایمان انتظارات جامعه بشری را افزایش داده است. بنابراین، تحقیق حاضر با هدف بررسی میزان بروز خطاهای پزشکی در رشته زنان و زایمان مطابق با پروندههای ثبت شده در دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد در سالهای 1393-1392 انجام شد. روش ها: این تحقیق یک مطالعه توصیفی-تحلیلی گذشتهنگر است که به صورت سرشماری انجام شد. در این مطالعه کلیه پروندههای شکایت از پزشکان در رشته زنان و زایمان ثبت شده در دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد از ابتدای سال 1392 تا پایان سال 1393 بررسی شد. دادهها شامل جنس متشاکی، تحصیلات متشاکی، موضوع شکایت، سازمان ارجاعدهنده پرونده و نوع رأی صادره بود. نتایج: در سالهای 1392 و 1393، 701 شکایت در دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد به ثبت رسیده است که 135 شکایت مربوط به رشته زنان و زایمان بود. 17/8% متشاکیان مرد و 82/2 % زن بودند. از میان 135 شکایت زنان و زایمان بیشترین شکایت مربوط به فوت نوزاد (25 %)، عوارض زایمان طبیعی در نوزاد (15 %) و فوت مادر (10 %) بود. بیشترین ارجاع پروندههای شکایت زنان و زایمان در سالهای 1393-1392 مربوط به شاکیان خصوصی (47/4 %) بود. بر اساس بررسی هیأت کارشناسی؛ 69 % از متشاکیان، حکم برائت دریافت کردند و 11% مقصر شناخته شدند. بهعلاوه، از 2/2 % شاکیان رضایت اخذ شد و 17/8 % پروندهها مطابق نظریه کارشناسی بایگانی شد نتیجه گیری: با توجه به بررسی شکایات در رشته زنان و زایمان و مشخص شدن علل آنها، بهبود روابط پزشک و بیمار، توجه بیشتر پزشک به علائم، آزمایشها، شرح حال و وضعیت و گفتههای مادر باردار، معاینه دقیق و مراقبت بیشتر از مادر باردار در ساعات پایانی بارداری (تحت نظر بودن فرد، مانیتورینگ، تست NST و چک کردن ضربان قلب جنین) و حضور یک ماما در بالین مادر باردار در ساعات پایانی بارداری در راستای کاهش شکایات و افزایش رضایتمندی بیماران ضروری است.
در این مقاله بر اهمیت مطالعه گرد و غبار در شیوع بیماریها و مشکلات سلامتی در جوامع انسانی تأکید شده است. ذرات خاک بر حسب اندازه و ویژگیهای مرتبط با خاک، در برابر قدرت بادهای فرساینده ناپایدار شده و توسط باد برداشت و حمل میشوند. همراه با حمل این ذرات، بخشی از میکروارگانیسمهای موجود در خاک مانند قارچها، باکتریها، اسپورها و ویروسها منتشر میشوند و میتوانند در روزهای گرد و غبار با ذرات کوچکتر از 10 میکرون وارد دستگاه تنفسی شده و مشکلات و بیماریهای جدی برای انسان ایجاد کنند. در این مقاله بر فیزیک باد، ذرات گرد و غبار و شیوع بیماریهای قلبی-عروقی، عصبی و پوستی تأکید شده است. نتایج پژوهشهای مختلف نشان میدهد که همبستگی معنیداری بین تعداد روزهای همراه با گرد و غبار و شیوع بیماریهای قلبی-عروقی وجود دارد.
یکی از موضوعاتی که به طور جدی در امر مدیریت بیمارستانی مورد توجه قرار دارد، موضوع بایگانی تصاویر پزشکی است. امروزه باپیشرفت فناوری اطلاعات در علوم پزشکی و شبکههای کامپیوتری، دیگر نیازی به کلیشههای قدیمی برای گرفتن تصاویر رادیولوژی و صرف هزینه خرید و نگهداری این فیلمها نیست. سیستم ارتباط و بایگانی تصویری امکان انتقال، ذخیره، بازیابی و نمایش تصاویر پزشکی در نقاط مختلف را ایجاد میکند. PACS در سیستمهای پزشکی شامل نرمافزارها و سختافزارهای ضروری است که به منظور کنترل و اداره تصاویر پزشکی طراحی و استفاده میشوند. بهرهبرداری از این سیستم منجر به کاهش هزینههای ذخیرهسازی مرتبط با بایگانی، ذخیره فیلمهای تصویربرداری و ارتباط با سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) میشود و امکان آموزش و تشخیص از راه دور را نیز فراهم میکند. همچنین، با بهرهگیری از تله رادیولوژی به پزشکان کمک میکند تا همزمان در نقاط مختلف دنیا به اطلاعات مشابه و به روز شده دسترسی داشته باشند. در نتیجه، گسترش کاربرد آن در ارتقا سلامت جامعه نقشی حیاتی خواهد داشت.
unavailable
unavailable
unavailable
unavailable
unavailable
unavailable
unavailable
unavailable
unavailable
unavailable