سازمان نظام پزشکی مشهدمجله سازمان نظام پزشکی مشهد2383-166920220160822Concept of Justice versus Equality in Public Health Servicesمفهوم دادگستری در مقابل برابری در برخورداری از خدمات سلامت عمومی4850819610.22038/jmmc.2016.8196FAرضا افشاریسردبیر مجله سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایران
(عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران، تهران، ایران)فرشید عابدیمعاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایرانحمیدرضا بهرامی طاقانکیمعاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20160724سازمان نظام پزشکی مشهدمجله سازمان نظام پزشکی مشهد2383-166920220160822A Descriptive Study of Commission Records of Article 11 in the Sanctions Unit of the Department of Mashhad University of Medical Sciences during 2007 to 2015بررسی توصیفی سوابق کمیسیون ماده 11 در واحد تعزیرات معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال های 1394-13865153819710.22038/jmmc.2016.8197FAملیحه ضیائیمتخصص پزشکی اجتماعی، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانتکتم صابری علیامسئول امور بیمارستان ها، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانفرزانه نوروزی روشناوندمسئول واحد فن آوری اطلاعات، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانزهرا صادق پورکارشناس واحد تعزیرات، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20160618<strong>Background:</strong> Improvement of the quality of health services will not be possible without regard to the systematic management of errors and medical malpractice and prevention of their recurrence. The aim of this study was descriptive survey of inserted records in the system of treatment files records proposed in the meetings of the Commission of Article 11 in the sanctions unit of department of Mashhad University of Medical Sciences by the type of offense during the years 2007 to 2015.
<strong>Methods:</strong> The present study was cross-sectional and retrospective. At first, the paper archive records that available since 2007 in the sanctions unit were examined. Infringement by the Commission of Article 11 includes get money out of tariffs, creation of unauthorized medical institute, use of an ineligible person, offering services without a license, failure to renew the license, interfering with the treatment, product fraud, unauthorized closure and absence of physician. The collected data in Microsoft Excel software 2013 were analyzed.
<strong>Results:</strong> Investigation of infringements set forth in Article 11 Commission in nine years (2007-2015) had a total of 514 infringements. The highest number of infringements in all these years is related to a payment out of tariffs. The highest number of infringements was in 2010 (88 cases) and the lowest was in 2013 (25 cases). 9-year statistics of the Commission Article 11 show that most of the complaints belonged to receiving money out of tariffs and providing services without a license (274 and 70, respectively).<br /> <strong>Conclusion:</strong> Amending regulations and determination of allowed limits of activity of practitioners in each field after health development plan have an important role in reducing crimes such as providing services without a license and getting money out of tariffs.
<strong>پیشینه</strong><strong>:</strong> بهبودکیفیت خدمات سلامت بدون توجه به مدیریت نظام مند خطاها و قصور های پزشکی و جلوگیری از بروز مجدد آنها امکان پذیر نخواهد بود. هدف این پژوهش بررسی توصیفی سوابق درج شده درسامانه سوابق پرونده های درمان مطرح شده در جلسات کمیسیون ماده 11 در واحد تعزیرات معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تفکیک نوع تخلف طی سال های 1386 تا 1394 بود.
<strong>روش ها</strong>: مطالعه حاضر به صورت مقطعی و گذشته نگر انجام شد. ابتدا بررسی سوابق کاغذی بایگانی های موجود واحد تعزیرات از سال 1386 صورت گرفت. سپس اطلاعات مدارک موجود به صورت طبقه بندی شده در سامانه ثبت کمیسیون ماده 11، وارد شد. تخلفات بررسی شده در کمیسیون ماده 11 شامل دریافت وجه خارج از تعرفه، ایجاد مؤسسه پزشکی غیر مجاز، به کار گیری فرد فاقد صلاحیت، ارائه خدمات بدون مجوز،عدم تمدید پروانه، مداخله در امر درمان، تقلب در کالا، تعطیلی غیر مجاز و عدم حضور پزشک بود. داده های جمع آوری شده در نرم افزار Microsoft Excel نسخه 2013 مورد آنالیز قرار گرفتند.
<strong>یافته ها:</strong> بررسی تخلفات مطرح شده در کمیسیون ماده 11 در نه سال (1386-1394) در مجموع شامل 514 تخلف بود. بیشترین تعداد تخلفات در همه سالها مرتبط با دریافت وجه خارج از تعرفه بوده است. بیشترین تعداد تخلفات در سال 1389(88 مورد) و کمترین آن در سال 1393 (25 مورد) بود. بررسی آمار 9 ساله کمیسیون ماده 11 نشان می دهد که بیشترین میزان تخلفات از دریافت وجه خارج از تعرفه و ارائه خدمات بدون مجوز (274 و 70؛ به ترتیب) بود.
<strong>نتیجه گیری</strong>: اصلاح آئین نامه ها و تعیین حدود مجاز فعالیت پزشکان هر رشته پس از اجرای طرح تحول سلامت نقش مهمی در کاهش جرائم تعزیراتی از جمله ارائه خدمات غیر مجاز و اخذ وجه خارج از تعرفه داشته است.سازمان نظام پزشکی مشهدمجله سازمان نظام پزشکی مشهد2383-166920220160822The Impact of Knowledge Creation Process on Organizational Innovation in Mashhad Hospitals: The Mediating Role of Organizational Learningبررسی تأثیر فرآیند خلق دانش بر نوآوری سازمانی در بیمارستانهای شهر مشهد با میانجیگری قابلیت یادگیری سازمانی5457819810.22038/jmmc.2016.8198FAامیر مهدی محمدیسازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایرانوحیده طبسی لطف آبادیدکترا مدیریت بازرگانی، دانشگاه تکنولوژی مالزی، کوالالامپور، مالزیJournal Article20160706<strong>Background:</strong> Delivering healthcare to patients is a very complex endeavor that is highly dependent on information. Healthcare organizations need to gather and analyze data and transform it into information and knowledge to make useful decisions. Furthermore, the hospital is one of the most interactive working environments and includes interaction between nurses and patients, nurses and doctors, and doctors and patients. All these interactions can lead to human learning and experimentation. Knowledge management and organizational learning play an important role in organizational innovation, so that innovation based on knowledge and organizational learning is evident. This study was performed to investigate the effect of knowledge creation process on organizational innovation in Mashhad hospitals by the mediating role of organizational learning.
<strong>Methods:</strong> In this cross-sectional descriptive analytical study in 2016, the data gathering method was library-fieldwork. Statistical population of this study was the staff of five Mashhad hospitals (two public hospitals and three private hospitals) which include practitioners and nurses in various sections of hospitals. To determine the sample in this study, the stratified random sampling was used and the sample size based on Cochran's formula was 113. Data analysis was performed with Smart PLS and for statistical analysis, structural equation modeling and T-value test were used.
<strong>Results:</strong> 50.4% of respondents were men. In terms of education, most participants (57 people) had graduate level. Most people (42.5%) had more than 15 year work experience. The results indicated that knowledge creation process had a structural and significant positive impact on organizational innovation at 95% confidence level (0.361) and an indirect impact on organizational innovation through organizational learning capability at 99% confidence level (0.399). Furthermore, that knowledge creation process had a structural and significant positive effect on organizational learning at 99% confidence level (0.732) and organizational learning had a structural and significant positive impact on organizational innovation at 99% confidence level (0.546).
<strong>Conclusion:</strong> Regarding to the research results, it is expected that organizations can develop the innovation and knowledge creation process by the help of the development of social networks, work teams and knowledge creation process.<strong>پیشینه:</strong>ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران یک تلاش پیچیده است که به طور فزایندهای به دانش و اطلاعات وابسته است، سازمانهای بهداشتی و درمانی نیازمند جمعآوری و تحلیل دادهها و تبدیل آنها به اطلاعات و دانش در جهت تصمیمگیری مفید میباشند. همچنین، محیط بیمارستانی یکی از پر تعاملترین محیطهای کاری است و شامل تعاملات بین پرستاران و بیماران، پرستاران و پزشکان، پزشکان و بیماران میباشد. همه این تعاملات میتواند موجب یادگیری و تجربهاندوزی نیروی انسانی شود. مدیریت دانش و یادگیری سازمانی هر دو نقش مهمی در نوآوری سازمانی ایفا میکنند، به گونهای که نوآوری بر پایه دانش و یادگیری سازمانی به منصه ظهور میرسد. هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر فرآیند خلق دانش بر نوآوری سازمانی در بیمارستانهای مشهد با میانجیگری یادگیری سازمانی انجام شد.
<strong>روش ها:</strong> در این مطالعه توصیفی-تحلیلی که به صورت مقطعی در سال 1395 انجام شد،روش گردآوری دادهها، کتابخانهای- میدانی بود. جامعه آماری این تحقیق کارکنان استخدامی پنج بیمارستان مشهد ( دو بیمارستان دولتی و سه بیمارستان خصوصی) شامل پزشکان و پرستاران در بخش های مختلف بیمارستان بود. برای تعیین نمونه در این مطالعه، از نمونهگیری تصادفی- طبقهای استفاده شد و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 113 مورد به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزار Smart PLS انجام شد و برای تجزیه و تحلیل آماری از روش مدلیابی معادلات ساختاری و آزمون T-value استفاده شد.
<strong>نتایج:</strong> 4/50 % پاسخ دهندگان مرد بودند. از لحاظ میزان تحصیلات بیشتر شرکتکنندگان فوق لیسانس و بالاتر (57 نفر) بودند. سابقه کار اکثر افراد بیش از 15 سال (42/5%) بود. یافتههای تحقیق نشان داد که فرآیند خلق دانش با اطمینان 95 % به میزان 0/361 برنوآوری سازمانی تأثیر ساختاری مثبت و معناداری دارد و تأثیری غیرمستقیم با اطمینان 99 % به میزان 0/399 بر نوآوری سازمانی از طریق قابلیت یادگیری سازمانی دارد. همچنین، فرآیند خلق دانش با اطمینان 99 % به میزان0/732 بر یادگیری سازمانی تأثیر ساختاری مثبت و معناداری دارد و یادگیری سازمانیبا اطمینان 99 % به میزان0/546 بر نوآوری سازمانیتأثیر ساختاری مثبت و معناداری دارد.
<strong>نتیجه گیری:</strong> با توجه به نتایج تحقیق انتظار میرود سازمانها بتوانند با بهرهگیری از توسعه فرآیند دانشآفرینی، توسعه تیمهای کاری و گسترش شبکههای اجتماعی، روند نوآوری و دانشآفرینی را توسعه دهد.سازمان نظام پزشکی مشهدمجله سازمان نظام پزشکی مشهد2383-166920220160822Evaluation of Obstetrics and Gynecology Complaints Submitted to Disciplinary Court of Mashhad Medical Council during 2013-2014بررسی شکایات مطروحه در رشته زنان و زایمان ثبت شده در دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد در سالهای 1393-13925862819910.22038/jmmc.2016.8199FAسید هادی موسوی محمدیجانشین معاون انتظامی، سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایرانمحمد اسدیمسئول دبیرخانه معاونت انتظامی، سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20160605<strong>Background:</strong> One of the most important professional problems for doctors is patient grievances and complaints to the judiciary and its consequences in their personal and professional lives. Despite the efforts of doctors and medical staff in service delivery to patients and specific sanctity of the field, complaint rate is growingly increasing. Advances in obstetrics and gynecology have increased expectations of human society. Therefore, the present study aimed to investigate the incidence of medical errors in the field of obstetrics and gynecology in accordance with disciplinary court records in Mashhad Medical Council in the years 2013-2014.
<strong>Methods</strong>: This is a retrospective and cross-sectional study conducted based on census. In this study, all records of complaints in the field of obstetrics and gynecology registered in Disciplinary Court of Mashhad Medical Council was investigated from the beginning of 2013 until the end of 2014. Data included plaintiff’s gender, education, complaint topic, the organization referring the dossier and the type of decision.
<strong>Results:</strong> Between 2013 and 2014, 701 complaints were registered in Disciplinary Court of Mashhad Medical Council among which 135 complaints were related to the field of obstetrics and gynecology. 17.8% of plaintiffs were men and 82.2% of them were women. Of the 135 complaints of obstetrics and gynecology, most of them related to the death of children (25%), natural childbirth complications in infants (15%) and maternal mortality (10%), respectively. Most referral litigation cases of obstetrics and gynecology in the years 2013-2014 related to private plaintiffs (47.4%). According to expert bodies, 69% of plaintiffs received a sentence of acquittal and 11% were found guilty. In addition, consent was obtained from 2.2% of plaintiffs and 17.8% of files were archived according to experts.
<strong>Conclusion:</strong> According to the complaints of obstetrics and gynecology and determination of their causes, following practices are essential in order to reduce complaints and increase patient satisfaction: improved doctor-patient relationships, doctors paying more attention to symptoms, tests, medical history and condition and pregnant mothers’ statements, detailed examination of the pregnant mother in late pregnancy (the individual being under the supervision, monitoring, NST test and checking the fetal heart rate) and the presence of a midwife bedside pregnant women in late pregnancy.<strong>پیشینه:</strong> یکی از مهم ترین مشکلات حرفهای پزشکان مسأله نارضایتی و شکایت بیماران به مراجع قضایی و تبعات آن در زندگی شخصی و حرفه ای آنان است. علیرغم تلاش پزشکان و کادر پزشکی در ارائه خدمت به بیماران و نیز تقدس خاص این رشته، روز به روز بر میزان شکایتها افزوده میشود. پیشرفتهای رشته زنان و زایمان انتظارات جامعه بشری را افزایش داده است. بنابراین، تحقیق حاضر با هدف بررسی میزان بروز خطاهای پزشکی در رشته زنان و زایمان مطابق با پروندههای ثبت شده در دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد در سالهای 1393-1392 انجام شد.
<strong>روش ها:</strong> این تحقیق یک مطالعه توصیفی-تحلیلی گذشتهنگر است که به صورت سرشماری انجام شد. در این مطالعه کلیه پروندههای شکایت از پزشکان در رشته زنان و زایمان ثبت شده در دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد از ابتدای سال 1392 تا پایان سال 1393 بررسی شد. دادهها شامل جنس متشاکی، تحصیلات متشاکی، موضوع شکایت، سازمان ارجاعدهنده پرونده و نوع رأی صادره بود.
<strong>نتایج:</strong> در سالهای 1392 و 1393، 701 شکایت در دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد به ثبت رسیده است که 135 شکایت مربوط به رشته زنان و زایمان بود<strong>.</strong> 17/8% متشاکیان مرد و 82/2 % زن بودند<strong>.</strong> از میان 135 شکایت زنان و زایمان بیشترین شکایت مربوط به فوت نوزاد (25 %)، عوارض زایمان طبیعی در نوزاد (15 %) و فوت مادر (10 %) بود. بیشترین ارجاع پروندههای شکایت زنان و زایمان در سالهای 1393-1392 مربوط به شاکیان خصوصی (47/4 %) بود. بر اساس بررسی هیأت کارشناسی؛ 69 % از متشاکیان، حکم برائت دریافت کردند و 11% مقصر شناخته شدند. بهعلاوه، از 2/2 % شاکیان رضایت اخذ شد و 17/8 % پروندهها مطابق نظریه کارشناسی بایگانی شد
<strong>نتیجه گیری:</strong> با توجه به بررسی شکایات در رشته زنان و زایمان و مشخص شدن علل آنها، بهبود روابط پزشک و بیمار، توجه بیشتر پزشک به علائم، آزمایشها، شرح حال و وضعیت و گفتههای مادر باردار، معاینه دقیق و مراقبت بیشتر از مادر باردار در ساعات پایانی بارداری (تحت نظر بودن فرد، مانیتورینگ، تست NST و چک کردن ضربان قلب جنین) و حضور یک ماما در بالین مادر باردار در ساعات پایانی بارداری در راستای کاهش شکایات و افزایش رضایتمندی بیماران ضروری است.سازمان نظام پزشکی مشهدمجله سازمان نظام پزشکی مشهد2383-166920220160822The Role of Dust Particles in the Incidence and Spread of Diseasesنقش ذرات موجود در گرد و غبار در شیوع و گسترش بیماری ها6366820010.22038/jmmc.2016.8200FAعادل سپهراستادیار گروه مدیریت مناطق خشک و بیابانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20160623در این مقاله بر اهمیت مطالعه گرد و غبار در شیوع بیماریها و مشکلات سلامتی در جوامع انسانی تأکید شده است. ذرات خاک بر حسب اندازه و ویژگیهای مرتبط با خاک، در برابر قدرت بادهای فرساینده ناپایدار شده و توسط باد برداشت و حمل میشوند. همراه با حمل این ذرات، بخشی از میکروارگانیسمهای موجود در خاک مانند قارچها، باکتریها، اسپورها و ویروسها منتشر میشوند و میتوانند در روزهای گرد و غبار با ذرات کوچکتر از 10 میکرون وارد دستگاه تنفسی شده و مشکلات و بیماریهای جدی برای انسان ایجاد کنند. در این مقاله بر فیزیک باد، ذرات گرد و غبار و شیوع بیماریهای قلبی-عروقی، عصبی و پوستی تأکید شده است. نتایج پژوهشهای مختلف نشان میدهد که همبستگی معنیداری بین تعداد روزهای همراه با گرد و غبار و شیوع بیماریهای قلبی-عروقی وجود دارد.سازمان نظام پزشکی مشهدمجله سازمان نظام پزشکی مشهد2383-166920220160822Familiarity with Picture Archiving and Communication System (PACS)آشنایی با سیستم بایگانی و ارتباط تصاویر پزشکی (PACS)6769820110.22038/jmmc.2016.8201FAمهدیه حشمدار راوریکارشناس اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ایرانآزاده سادات رسولیکارشناس اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ایرانJournal Article20160727One of the issues seriously considered in hospital management is filing medical images. With today's achievement in medical sciences and computer networks, old stereotypes used to take pictures of radiology and the cost of buying and maintaining these films are no longer essential. Picture archiving and communication system (PACS) transmits, stores, retrieves and displays medical images at different points. PACS in medical systems includes necessary software and hardware used to control and manage medical images.
Operation of this system results in reduced storage costs associated with archiving, imaging films storage and communication with hospital information system (HIS) and also provides ability for remote training and diagnostics. Also, by using the teleradiology, it helps physicians around the world to achieve the same and updated information at the same time. As a result, the expansion of its application will be vital in the promotion of public health.یکی از موضوعاتی که به طور جدی در امر مدیریت بیمارستانی مورد توجه قرار دارد، موضوع بایگانی تصاویر پزشکی است. امروزه باپیشرفت فناوری اطلاعات در علوم پزشکی و شبکههای کامپیوتری، دیگر نیازی به کلیشههای قدیمی برای گرفتن تصاویر رادیولوژی و صرف هزینه خرید و نگهداری این فیلمها نیست. سیستم ارتباط و بایگانی تصویری امکان انتقال، ذخیره، بازیابی و نمایش تصاویر پزشکی در نقاط مختلف را ایجاد میکند. PACS در سیستمهای پزشکی شامل نرمافزارها و سختافزارهای ضروری است که به منظور کنترل و اداره تصاویر پزشکی طراحی و استفاده میشوند.
بهرهبرداری از این سیستم منجر به کاهش هزینههای ذخیرهسازی مرتبط با بایگانی، ذخیره فیلمهای تصویربرداری و ارتباط با سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) میشود و امکان آموزش و تشخیص از راه دور را نیز فراهم میکند. همچنین، با بهرهگیری از تله رادیولوژی به پزشکان کمک میکند تا همزمان در نقاط مختلف دنیا به اطلاعات مشابه و به روز شده دسترسی داشته باشند. در نتیجه، گسترش کاربرد آن در ارتقا سلامت جامعه نقشی حیاتی خواهد داشت.سازمان نظام پزشکی مشهدمجله سازمان نظام پزشکی مشهد2383-166920220160822Notes on the Examination of Patients with Chronic Hemodialysisنکات مورد توجه در معاینه بیماران همودیالیز مزمن7072820210.22038/jmmc.2016.8202FAفرشته ممدوحیاستادیار نفرولوژی، مرکز تحقیقات عوارض پیوند کلیه، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانعباسعلی زراعتیدانشیار نفرولوژی، مرکز تحقیقات عوارض پیوند کلیه، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20160728سازمان نظام پزشکی مشهدمجله سازمان نظام پزشکی مشهد2383-166920220160822The Legal Perspective of Cosmetic Surgeriesنگاهی قانونی به عملهای جراحی زیبایی7375820310.22038/jmmc.2016.8203FAحمید عطارانمتخصص جراحی عمومی، رئیس هیأت بدوی انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20160619سازمان نظام پزشکی مشهدمجله سازمان نظام پزشکی مشهد2383-166920220160822Professional Indemnity Insurance for Medical Staff; Present Need of Medical Communityبیمه مسئولیت حرفه ای کادر درمانی؛ ضرورت کنونی جامعه پزشکی7677820410.22038/jmmc.2016.8204FAعلیرضا قاسمی طوسیمتخصص پزشکی قانونی و مسمویتها، کارشناس حقوق، مرکز تحقیقات اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20160424سازمان نظام پزشکی مشهدمجله سازمان نظام پزشکی مشهد2383-166920220160822How to Take Care of Our Ears?چگونه از گوشهاى خود مراقبت کنیم؟7879820510.22038/jmmc.2016.8205FAنوید نوری زادهفلوشیپ اتولوژى و نورواتولوژى، متخصص گوش و حلق و بینى، استادیار گروه گوش و حلق و بینى دانشگاه علوم پزشکى مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20160724سازمان نظام پزشکی مشهدمجله سازمان نظام پزشکی مشهد2383-166920220160822Patient Blood Managementمدیریت خون بیمار8081820610.22038/jmmc.2016.8206FAریحانه بازرگانیاداره کل انتقال خون خراسان رضوی، مشهد، ایرانJournal Article20160524سازمان نظام پزشکی مشهدمجله سازمان نظام پزشکی مشهد2383-166920220160822Implementation and Achievements of Health System Reform Plan in the Health Field of Mashhad University of Medical Sciences in an Interview with Dr.Hamid Reza Bahrami Taghanakiپیاده سازی و دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد؛ در گفتگو با دکتر حمیدرضا بهرامی طاقانکی8284820710.22038/jmmc.2016.8207FAدفتر تحریریهسازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20160729سازمان نظام پزشکی مشهدمجله سازمان نظام پزشکی مشهد2383-166920220160822Interview with Venerable Emeritus Physician, Dr.Morteza Noorbakhsh; Treat the patient, rather than the diseaseبیمار درمانی به جای بیماری درمانی: گفتگو با پزشک فرهیخته؛ دکتر سید مرتضی نوربخش8586820810.22038/jmmc.2016.8208FAدفتر تحریریهسازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20160508سازمان نظام پزشکی مشهدمجله سازمان نظام پزشکی مشهد2383-166920220160822Injectable drugs and their side effectsداروهای تزریقی و عوارض ناشی از آنها8788820910.22038/jmmc.2016.8209FAمرضیه هراتیواحد تحقیق و توسعه، معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20160730سازمان نظام پزشکی مشهدمجله سازمان نظام پزشکی مشهد2383-166920220160822A Three-Day Climbing Trip report; Ascending Dena Central Ridge: Climbing is a Ethic Schoolکوهنوردی مدرسه اخلاق است: گزارش صعود سه روزه خطالرأس مرکزی دنا؛ باشگاه کوهنوردی سازمان نظام پزشکی مشهد8989821010.22038/jmmc.2016.8210FAطیبه سادات تقویبنیانگذار باشگاه کوهنوردی سازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20160629سازمان نظام پزشکی مشهدمجله سازمان نظام پزشکی مشهد2383-166920220160822Newsاخبار9092821110.22038/jmmc.2016.8211FAدفتر تحریریهسازمان نظام پزشکی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20160907