@article { author = {Dehghan Nayyeri, Mohammad Javad and Parvaresh, Sara}, title = {Evaluation of Verbal Continuing Medical Education Programs Organized by the Department of Continuing Education of Mashhad University of Medical Sciences in 2011-2012}, journal = {Journal of Mashhad Medical Council}, volume = {17}, number = {1}, pages = {20-22}, year = {2013}, publisher = {Mashhad Medical Council}, issn = {2383-1669}, eissn = {2383-1200}, doi = {10.22038/jmmc.2013.1832}, abstract = {Background: Continuing education education (CME) includes all educational programs after graduation in order to maintain and improve the skills and update medical knowledge. The purpose of this study was to evaluate the educational programs held by the CME department of Mashhad University of Medical Sciences. Methods: In this descriptive cross-sectional study, CME programs held in 2011 and 2012 were evaluated. Data including the type of CME program, target group and number of participants were collected. In this study only the data of groups which were targeted for most programs were analyzed. Results: A total of 597 CME programs including 87 compiled programs, 36 seminars, 107 workshops, 105 conferences, 243 periodic conferences, 9 professional short courses and 10 congresses were held in 2011 and 671 CME programs including 100 compiled programs, 28 seminars, 90 workshops, 151 conferences, 282 periodic conferences, 10 professional short courses and 10 congresses were held in 2012. In the majority of programs, general physicians (GPs), internal medicine specialists, gynecologists, oncologists, general surgeons and nurses were the target group. Considering the ratio of participants to the programs for each target group, nurses, GPs, pharmacists, dentists and midwives participated in the highest rates. On the other hand, thoracic surgeons, oncologists and radiotherapists had the lowest rate of participation in the programs. Conclusion: Conducting CME programs, in addition to detailed planning, scheduled implementation and precise scoring for each group; requires accurate determination of target groups and timely informing to them. Revising the definition of target groups, rapid informing of each program to target groups and moving towards e-learning should be the goals of the department of CME.}, keywords = {Education,Medical,Continuing}, title_fa = {بررسی برنامه‌های حضوری برگزار شده توسط مرکز آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 91-1390}, abstract_fa = {پیش‌زمینه: آموزش مداوم پزشکی کلیه برنامه‌های آموزشی پس از فارغ التحصیلی را شامل می‌شود که در جهت حفظ مهارت‌های کسب شده و ارتقای کیفی و کمی و آموختن مطالب و مهارتهای جدید علمی طراحی و اجرا می‌شود. هدف از مطالعه حاضر بررسی برنامه‌های آموزشی حضوری برگزارشده توسط اداره آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود. روش‌ها: این مطالعه توصیفی-مقطعی بر روی برنامه‌های آموزش مداوم ارائه شده در سال‌های 1390 و 1391 انجام شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده شامل نوع برنامه، سال برگزاری، گروه هدف و تعداد شرکت‌کنندگان بود. در این مطالعه تنها اطلاعات گروه‌هایی  که در اکثر برنامه‌ها گروه‌ هدف بودند، مورد آنالیز قرار گرفت. یافته‌ها: در مجموع 597 برنامه آموزش مداوم شامل 87 برنامه مدون، 36 سمینار، 107 کارگاه، 105کنفرانس، 243 کنفرانس ادواری، 9 دوره کوتاه‌مدت حرفه‌ای و 10 همایش در سال 1390 و 671 برنامه آموزش مداوم شامل 100 برنامه مدون، 28 سمینار، 90 کارگاه، 151 کنفرانس، 282 کنفرانس ادواری، 10 دوره کوتاه‌مدت حرفه‌ای و 10 همایش در سال 1391 برگزار شد. در اکثر برنامه‌های برگزار شده؛ پزشکان عمومی، متخصصان بیماری‌های داخلی، متخصصان زنان و زایمان، متخصصان خون و سرطان، متخصصان جراحی عمومی و پرستاران گروه هدف را تشکیل می‌دادند. با در نظر گرفتن نسبت تعداد شرکت‌کنندگان بر تعداد برنامه‌های تعیین‌شده برای یک گروه‌ هدف، پرستاران، پزشکان عمومی، داروسازان، دندانپزشکان و ماماها با بیشترین نسبت در برنامه‌ها شرکت کرده بودند. در حالی که متخصصان جراحی قفسه صدری، خون و سرطان، و پرتودرمانی کمترین نسبت شرکت در برنامه ها را دارا بودند. نتیجه‌گیری: برگزاری برنامه‌های آموزش مداوم علاوه بر برنامه‌ریزی دقیق، اجرای زمان‌بندی شده و محاسبه امتیاز متناسب برای هر گروه؛ نیاز به تعیین دقیق و متناسب گروه‌های هدف و اطلاع رسانی به موقع دارد. اصلاح تعاریف گروه‌های هدف، هدف‌گذاری بر اطلاع‌رسانی سریع به تخصص‌های مختلف و حرکت به سمت آموزش مجازی باید از اهداف اداره آموزش مداوم باشد. }, keywords_fa = {آموزش,پزشکی,مداوم}, url = {https://jmmc.mums.ac.ir/article_1832.html}, eprint = {https://jmmc.mums.ac.ir/article_1832_a4f4a91846f90012169ff0c7ca6a1cab.pdf} }