@article { author = {Khodaei, Gholam Hasan and Aminoshariati, Farzaneh and Esmaeilnia, Ayoub}, title = {Evaluation of Reasons for Visiting an Adjutant Rural Health Insurance Center in Razavi Khorasan Province by Rural Insured Persons in 2009-2010}, journal = {Journal of Mashhad Medical Council}, volume = {18}, number = {3}, pages = {151-153}, year = {2015}, publisher = {Mashhad Medical Council}, issn = {2383-1669}, eissn = {2383-1200}, doi = {10.22038/jmmc.2015.4445}, abstract = {Background: Adjutant rural health insurance centers (ARHIC) are established with the aim of guiding and serving the rural insured persons in the cities of Iran. The aim of this study was to investigate the reasons for visiting ARHIC of Razavi Khorasan province by rural patients during 2009 and 2010. Methods: In this descriptive study, demographic features and reasons of villagers who visited Razavi Khorazan province ARHIC in the years 2009 and 2010 were extracted from admission software and were analyzed. Results: During the 2 years, 69,580 individuals visited the Razavi Khorasan ARHIC which over half of them (54%) were women. The majority of individuals (30826, 44.3%) were those who despite compliance to the referral system and having referral stamp were not admitted by 2nd level of medical care providers and so they had to come for having a second stamp in their insurance booklets. In the next rank, there were individuals (20971, 30.1%) who, against referral system codes, came for receiving referral stamp to be able to be visited by specialists. For 5020 patients (7.2%) admission to hospital became necessary while travelling to the city and so they needed the referral stamp on their insurance booklets. 902 patients (0.3%) come to receive the referral stamp as they thought they needed to be admitted to hospitals, while after further evaluation they were guided to 1st or 2nd level of medical care without needing to be hospitalized. 226 patients (0.3%) primarily needed to only 1st level of medical care. Conclusion: In order to reduce cases which against referral system codes, are not admitted by 2nd level of medical care providers; raising awareness, educational programs and intra and extra-sectorial cooperation are necessary. To reduce unnecessary visits of villagers to specialists, education and building awareness on how the referral system works and how health insurance booklets should be used is necessary for the insured persons in rural areas.}, keywords = {Health Insurance,Referral and Consultation,Rural Population}, title_fa = {بررسی علل مراجعه بیمه‌شدگان روستایی به مرکز معین بیمه روستایی استان خراسان رضوی در سالهای 89-1388}, abstract_fa = {پیش‌زمینه: مراکز معین بیمه روستایی با هدف راهنمایی و خدمت‌رسانی به بیمه‌شدگان روستایی در شهرها ایجاد شده‌اند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی علل مراجعه بیمه‌شدگان روستایی به مرکز معین بیمه روستایی استان خراسان رضوی در طی سالهای 1388 و 1389 بود. روش‌ها: در این پژوهش توصیفی، خصوصیات فردی و علل مراجعه روستاییانی که در سالهای 1388 و 1389 به مرکز معین بیمه‌روستایی استان خراسان رضوی مراجعه نموده بودند، از نرم‌افزار پذیرش بیماران استخراج و مورد مطالعه قرار گرفت. یافته‌ها: درطی 2 سال،69580 نفر به مرکز معین بیمه روستایی مراجعه نمودند که بیش از نیمی از آنها (54%) زن بودند. از این تعداد، اکثریت افراد (30826 نفر، 44.3%) کسانی بودند که علی‌رغم رعایت کردن نظام ارجاع و داشتن مهر ارجاع پزشک خانواده خود بدلیل عدم پذیرش توسط سطح 2، مجبور به مراجعه به پزشک خانواده مستقر در مرکز معین بیمه روستایی جهت مهر زدن مجدد برگه بعدی دفترچه بیمه خود شده بودند. در مرتبه بعد، افرادی قرار گرفتند که جهت مراجعه به متخصص و ممهور نمودن دفترچه خود خارج از سیستم ارجاع مراجعه نموده بودند (20971 نفر، 30.1%). 5020 نفر از بیماران (7.2%) افرادی بودند که در زمان حضور در شهر نیاز به بستری در بیمارستان پیدا کرده بودند و نیاز به مهر ارجاع داشتند. 902 بیمار (1.3%) نیز به درخواست و طبق نگرش خودشان برای دریافت مهر جهت بستری شدن در بیمارستان مراجعه کرده بودند که پس از بررسی بیشتر جهت درمان سطح 1 راهنمایی یا به متخصص مربوطه معرفی شدند. 226 بیمار (0.3%) نیز در وهله اول تنها به خدمات سطح 1 نیاز داشتند. نتیجه‌گیری: جهت کاهش مواردی که برخلاف نظام ارجاع توسط سطح 2 پذیرش نمی‌شوند، اطلاع‌رسانی دقیق، آموزش و هماهنگی‌های درون‌بخشی و بین‌بخشی ضروری است. برای کاهش مراجعات غیرضروری روستاییان به متخصصین نیز آموزش و آگاهی‌رسانی به بیمه‌شدگان روستایی درمورد نظام ارجاع و نحوه صحیح استفاده از دفترچه بیمه لازم به نظر می‌رسد.  }, keywords_fa = {بیمه سلامت,ارجاع و مشاوره,جمعیت روستایی}, url = {https://jmmc.mums.ac.ir/article_4445.html}, eprint = {https://jmmc.mums.ac.ir/article_4445_23e0ce422d0712f6e9866b7e0174b54e.pdf} }