@article { author = {Mousavi Mohammadi, Seyed Hadi and Asadi, Mohammad}, title = {Evaluation of Obstetrics and Gynecology Complaints Submitted to Disciplinary Court of Mashhad Medical Council during 2013-2014}, journal = {Journal of Mashhad Medical Council}, volume = {20}, number = {2}, pages = {58-62}, year = {2016}, publisher = {Mashhad Medical Council}, issn = {2383-1669}, eissn = {2383-1200}, doi = {10.22038/jmmc.2016.8199}, abstract = {Background: One of the most important professional problems for doctors is patient grievances and complaints to the judiciary and its consequences in their personal and professional lives. Despite the efforts of doctors and medical staff in service delivery to patients and specific sanctity of the field, complaint rate is growingly increasing. Advances in obstetrics and gynecology have increased expectations of human society. Therefore, the present study aimed to investigate the incidence of medical errors in the field of obstetrics and gynecology in accordance with disciplinary court records in Mashhad Medical Council in the years 2013-2014. Methods: This is a retrospective and cross-sectional study conducted based on census. In this study, all records of complaints in the field of obstetrics and gynecology registered in Disciplinary Court of Mashhad Medical Council was investigated from the beginning of 2013 until the end of 2014. Data included plaintiff’s gender, education, complaint topic, the organization referring the dossier and the type of decision. Results: Between 2013 and 2014, 701 complaints were registered in Disciplinary Court of Mashhad Medical Council among which 135 complaints were related to the field of obstetrics and gynecology. 17.8% of plaintiffs were men and 82.2% of them were women. Of the 135 complaints of obstetrics and gynecology, most of them related to the death of children (25%), natural childbirth complications in infants (15%) and maternal mortality (10%), respectively. Most referral litigation cases of obstetrics and gynecology in the years 2013-2014 related to private plaintiffs (47.4%). According to expert bodies, 69% of plaintiffs received a sentence of acquittal and 11% were found guilty. In addition, consent was obtained from 2.2% of plaintiffs and 17.8% of files were archived according to experts. Conclusion: According to the complaints of obstetrics and gynecology and determination of their causes, following practices are essential in order to reduce complaints and increase patient satisfaction: improved doctor-patient relationships, doctors paying more attention to symptoms, tests, medical history and condition and pregnant mothers’ statements, detailed examination of the pregnant mother in late pregnancy (the individual being under the supervision, monitoring, NST test and checking the fetal heart rate) and the presence of a midwife bedside pregnant women in late pregnancy.}, keywords = {Obstetrics and gynecology,Medical Council,Complaint,Malpractice}, title_fa = {بررسی شکایات مطروحه در رشته زنان و زایمان ثبت شده در دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد در سال‌های 1393-1392}, abstract_fa = {پیشینه: یکی از مهم ترین مشکلات حرفه‌ای پزشکان مسأله نارضایتی و شکایت بیماران به مراجع قضایی و تبعات آن در زندگی شخصی و حرفه ای آنان است. علی‌رغم تلاش پزشکان و کادر پزشکی در ارائه خدمت به بیماران و نیز تقدس خاص این رشته، روز به روز بر میزان شکایت‌ها افزوده می‌شود. پیشرفت‌های رشته زنان و زایمان انتظارات جامعه بشری را افزایش داده است. بنابراین، تحقیق حاضر با هدف بررسی میزان بروز خطاهای پزشکی در رشته زنان و زایمان مطابق با پرونده‌های ثبت شده در دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد در سالهای 1393-1392 انجام شد. روش ها: این تحقیق یک مطالعه توصیفی-تحلیلی گذشته‌نگر است که به صورت سرشماری انجام شد. در این مطالعه کلیه پرونده‌های شکایت از پزشکان در رشته زنان و زایمان ثبت شده در دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد از ابتدای سال 1392 تا پایان سال 1393 بررسی شد. داده‌ها شامل جنس متشاکی، تحصیلات متشاکی، موضوع شکایت، سازمان ارجاع‌دهنده پرونده و نوع رأی صادره بود. نتایج: در سال‌های 1392 و 1393، 701 شکایت در دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی مشهد به ثبت رسیده است که 135 شکایت مربوط به رشته زنان و زایمان بود. 17/8% متشاکیان مرد و 82/2 % زن بودند. از میان 135 شکایت زنان و زایمان بیشترین شکایت مربوط به فوت نوزاد (25 %)، عوارض زایمان طبیعی در نوزاد (15 %) و فوت مادر (10 %) بود. بیشترین ارجاع پرونده‌های شکایت زنان و زایمان در سال‌های 1393-1392 مربوط به شاکیان خصوصی (47/4 %) بود. بر اساس بررسی هیأت کارشناسی؛ 69 % از متشاکیان، حکم برائت دریافت کردند و 11% مقصر شناخته شدند. به‌علاوه، از 2/2 % شاکیان رضایت اخذ شد و 17/8 % پرونده‌ها مطابق نظریه کارشناسی بایگانی شد نتیجه گیری: با توجه به بررسی شکایات در رشته زنان و زایمان و مشخص شدن علل آن‌ها، بهبود روابط پزشک و بیمار، توجه بیشتر پزشک به علائم، آزمایش‌ها، شرح حال و وضعیت و گفته‌های مادر باردار، معاینه دقیق و مراقبت بیشتر از مادر باردار در ساعات پایانی بارداری (تحت نظر بودن فرد، مانیتورینگ، تست NST و چک کردن ضربان قلب جنین) و حضور یک ماما در بالین مادر باردار در ساعات پایانی بارداری در راستای کاهش شکایات و افزایش رضایتمندی بیماران ضروری است.}, keywords_fa = {زنان و زایمان,سازمان نظام پزشکی,شکایت,قصور}, url = {https://jmmc.mums.ac.ir/article_8199.html}, eprint = {https://jmmc.mums.ac.ir/article_8199_a9d60b8c23b4c817e387d833dd41d9c3.pdf} }