پیشینه:ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران یک تلاش پیچیده است که به طور فزایندهای به دانش و اطلاعات وابسته است، سازمانهای بهداشتی و درمانی نیازمند جمعآوری و تحلیل دادهها و تبدیل آنها به اطلاعات و دانش در جهت تصمیمگیری مفید میباشند. همچنین، محیط بیمارستانی یکی از پر تعاملترین محیطهای کاری است و شامل تعاملات بین پرستاران و بیماران، پرستاران و پزشکان، پزشکان و بیماران میباشد. همه این تعاملات میتواند موجب یادگیری و تجربهاندوزی نیروی انسانی شود. مدیریت دانش و یادگیری سازمانی هر دو نقش مهمی در نوآوری سازمانی ایفا میکنند، به گونهای که نوآوری بر پایه دانش و یادگیری سازمانی به منصه ظهور میرسد. هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر فرآیند خلق دانش بر نوآوری سازمانی در بیمارستانهای مشهد با میانجیگری یادگیری سازمانی انجام شد. روش ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی که به صورت مقطعی در سال 1395 انجام شد،روش گردآوری دادهها، کتابخانهای- میدانی بود. جامعه آماری این تحقیق کارکنان استخدامی پنج بیمارستان مشهد ( دو بیمارستان دولتی و سه بیمارستان خصوصی) شامل پزشکان و پرستاران در بخش های مختلف بیمارستان بود. برای تعیین نمونه در این مطالعه، از نمونهگیری تصادفی- طبقهای استفاده شد و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 113 مورد به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزار Smart PLS انجام شد و برای تجزیه و تحلیل آماری از روش مدلیابی معادلات ساختاری و آزمون T-value استفاده شد. نتایج: 4/50 % پاسخ دهندگان مرد بودند. از لحاظ میزان تحصیلات بیشتر شرکتکنندگان فوق لیسانس و بالاتر (57 نفر) بودند. سابقه کار اکثر افراد بیش از 15 سال (42/5%) بود. یافتههای تحقیق نشان داد که فرآیند خلق دانش با اطمینان 95 % به میزان 0/361 برنوآوری سازمانی تأثیر ساختاری مثبت و معناداری دارد و تأثیری غیرمستقیم با اطمینان 99 % به میزان 0/399 بر نوآوری سازمانی از طریق قابلیت یادگیری سازمانی دارد. همچنین، فرآیند خلق دانش با اطمینان 99 % به میزان0/732 بر یادگیری سازمانی تأثیر ساختاری مثبت و معناداری دارد و یادگیری سازمانیبا اطمینان 99 % به میزان0/546 بر نوآوری سازمانیتأثیر ساختاری مثبت و معناداری دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق انتظار میرود سازمانها بتوانند با بهرهگیری از توسعه فرآیند دانشآفرینی، توسعه تیمهای کاری و گسترش شبکههای اجتماعی، روند نوآوری و دانشآفرینی را توسعه دهد.
محمدی, امیر مهدی, & طبسی لطف آبادی, وحیده. (1395). بررسی تأثیر فرآیند خلق دانش بر نوآوری سازمانی در بیمارستانهای شهر مشهد با میانجیگری قابلیت یادگیری سازمانی. مجله سازمان نظام پزشکی مشهد, 20(2), 54-57. doi: 10.22038/jmmc.2016.8198
MLA
امیر مهدی محمدی; وحیده طبسی لطف آبادی. "بررسی تأثیر فرآیند خلق دانش بر نوآوری سازمانی در بیمارستانهای شهر مشهد با میانجیگری قابلیت یادگیری سازمانی", مجله سازمان نظام پزشکی مشهد, 20, 2, 1395, 54-57. doi: 10.22038/jmmc.2016.8198
HARVARD
محمدی, امیر مهدی, طبسی لطف آبادی, وحیده. (1395). 'بررسی تأثیر فرآیند خلق دانش بر نوآوری سازمانی در بیمارستانهای شهر مشهد با میانجیگری قابلیت یادگیری سازمانی', مجله سازمان نظام پزشکی مشهد, 20(2), pp. 54-57. doi: 10.22038/jmmc.2016.8198
VANCOUVER
محمدی, امیر مهدی, طبسی لطف آبادی, وحیده. بررسی تأثیر فرآیند خلق دانش بر نوآوری سازمانی در بیمارستانهای شهر مشهد با میانجیگری قابلیت یادگیری سازمانی. مجله سازمان نظام پزشکی مشهد, 1395; 20(2): 54-57. doi: 10.22038/jmmc.2016.8198